HR murroksessa

Kirjoittanut jonnasaarinen

Anita Lettink, NorthgateArinson Pohjois-Euroopan klusterijohtaja, kuvaa White Paperissaan ”The Consumerization of HR” osuvasti HR:n kehittymistä teollisen vallankumouksen ajoista digitaaliseen murrokseen.  Digitaalisen vallankumouksen tuomat muutokset vaikuttavat ihmisten ja yritysten toimintaan, joten myös HR:n tulee pysyä muutoksessa mukana.

Mitä HR:ltä odotetaan nyt ja tulevaisuudessa? HR:n hallinnollisia tehtäviä automatisoidaan, mobiilipalveluita hyödynnetään yhä enemmän, ja HR:n sosiaalista ulottuvuutta korostetaan. Erityisesti suurissa, kansainvälisissä yrityksissä tarvitaan HR:ää, joka palvelee yrityksen strategisia tarpeita sekä globaalisti että lokaalisti.

Itsepalvelut yleistyvät jatkuvasti, joten HR:ää ei tarvita enää välikätenä monissa rutiiniprosesseissa. Älypuhelimien ja tablettien käyttö kasvaa myös koko ajan, ja älypuhelinsovelluksia onkin jo tarjolla esimerkiksi poissaolojen rekisteröintiin. Digitaalinen vallankumous auttaa HR-asiantuntijoita keskittymään strategiseen HR:ään, kun hallinnolliset HR-tehtävät voidaan hoitaa itsepalveluina sekä ulkoistaa HR-palvelukeskuksiin.

Työntekijät haluavat myös entistä suurempaa joustavuutta työntekoon. Saavutetut tulokset merkitsevät, ei niinkään se, miten ne on saavutettu. Työn tehokkuus ei useinkaan edellytä toimistolla istumista, vaan työtä voidaan tehdä myös etänä ja virtuaalitiimeissä. Työn tulee mukautua joustavasti työntekijän tarpeisiin eri elämänvaiheissa. Uralla ylöspäin eteneminen ei myöskään ole usein tärkeää, vaan työntekijät haluavat vaihdella työtehtäviä ja siirtyä uusiin positioihin erityisesti saadakseen mielekkäitä haasteita ja oppiakseen uutta – vaikka palkka jopa laskisi uuden tehtävän myötä. Työn mielekkyys ja joustavuus ovatkin avainsanoja työntekijöiden viihtyvyyteen, motivaatioon ja tehokkuuteen monilla työpaikoilla.

On selvää, että HR:n tulee vastata digitaalisen vallankumouksen ja ”kuluttajakeskeisyyden” kasvun tuomiin haasteisiin. Muutoksessa on mahdollista onnistua, kunhan HR:n strateginen tavoite pidetään kirkkaana mielessä: HR:n tehtävänä on varmistaa, että  yritys saa parhaat osaajat oikeisiin positioihin aina tarvittaessa, ja että työntekijöiden osaamista hyödynnetään ja kehitetään organisaatiossa parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä lisää työntekijöiden motivaatiota ja tehokkuutta – ja parantaa näin koko yrityksen tulosta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: